2 ژانویه 2024 - پروفسور آلفونسوس اونیریوکا، مشاور اطفال و متخصص غدد اطفال در بخش سلامت کودکان، بیمارستان آموزشی دانشگاه بنین (UBTH)، دیابت را در کودکان وضعیتی توصیف کرد که در آن سطح قند خون برای مدت طولانی به دلیل کمبود انسولین یا بدون اثر بودن آن، بالا می رود.

وی گفت: انسولین یک ماده شیمیایی است که توسط بدن تولید می شود و باعث کاهش قند خون می شود، بنابراین در صورت عدم وجود یا بی اثر بودن آن، قند خون بسیار بالا می رود.

وی ادامه داد: در کودکان، اکثر دیابت به دلیل تخریب یا آسیب به پانکراس ایجاد می شود که مسئول تولید انسولین است و زمانی که آسیب به این اندام وارد شود، تولید انسولین کم می شود و ممکن است دیابت ایجاد شود.

اما سه عامل دیگر ممکن است بر دیابت تأثیر بگذارد که عبارتند از عوامل ژنتیکی، سابقه خانوادگی- اگر در خانواده فردی مبتلا به دیابت وجود داشته باشد، احتمال دیابت در کودک افزایش می یابد- و همچنین عوامل محیطی.

به عنوان مثال، عفونت ممکن است باعث آسیب به پانکراس شود که منجر به دیابت می شود. همچنین، برخی از داروها مانند استروئیدها نیز می توانند باعث دیابت شوند زیرا اثربخشی انسولین را کمتر می کنند.

به گفته وی، دلایل بروز دیابت ملیتوس بطور واضح شناخته نشده اند، اما آسیب به پانکراس می تواند در هر زمانی در هر بدنی رخ دهد. وی گفت: انواع مختلفی از دیابت وجود دارد، اما این یکی که توضیح دادم در نوزادان شایع است و حدود 90 درصد از نوزادان مبتلا به دیابت، دیابت نوع 1 دارند.

وی تصریح کرد: دیابت نوع 1 در نتیجه ی آسیب به لوزالمعده است، اما در مورد سایر دیابت ها مانند دیابت نوع 2، کمبود نسبی انسولین یا مقاومت به انسولین وجود دارد و این موارد در افراد دارای اضافه وزن یا چاق رخ می دهد و همچنین افرادی که داروهایی مانند استروئیدها یا داروهای ضد سرطان مصرف می کنند.

پروفسور اونیریوکا، گفت: سه علامت کلاسیک دیابت در کودکان وجود دارد: آنها حجم زیادی ادرار دفع می کنند، آب فراوانی می نوشند و کاهش وزن بی دلیلی را تجربه می کنند.

وی افزود: علائم دیگر عبارتند از جمع شدن مورچه ها در محل دفع ادرار، خیس کردن تخت به طور ناگهانی و همچنین احساس ضعف.

این متخصص اطفال گفت: تشخیص بر اساس وجود علائم کلاسیک است. پس وقتی این علائم کلاسیک را مشاهده می کنیم و قند خون را اندازه می‌گیریم، اگر قند خون ناشتا بیشتر یا مساوی 126 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد یا اگر در کنار این علائم کلاسیک، قند خون تصادفی- نمونه در هر زمانی از روز گرفته شود- بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد، آنگاه تشخیص دیابت را تایید می کنیم.

 برای پیشگیری، پروفسور Onyiriuka، گفت: مادران دارای اضافه وزن و چاق احتمالاً نوزادان چاق و اضافه وزن دارند، و نوزادان تازه متولد شده ای که وزن آنها بالای 4 کیلوگرم است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

 بنابراین، با اجتناب از چاقی در کودکان، می توان از دیابت در کودکان نیز جلوگیری کرد، زیرا کودکان چاق مستعد ابتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع 2 هستند. سپس داروها، ما فقط داروهایی را می دهیم که برای یک دوره ضروری هستند. برای مثال استروئیدها، در مواقعی که لازم نیست، نیازی به دادن استروئید نیست و اگر بیمار دارو مصرف می‌کند، باید تحت نظر باشد تا در صورت وجود مشکل بتوانیم آن را شناسایی کنیم.

وی توضیح داد که درمان دیابت نوع 1 در کودکان شامل تجویز انسولین است زیرا آسیب به اندام تولید کننده انسولین است که منجر به دیابت می شود.

بنابراین، از آنجایی که کودک دچار کمبود انسولین است، درمان صحیح تامین انسولینی است که نیاز دارد. 90 درصد از دیابت کودکان ناشی از کمبود انسولین است.

او به مادران توصیه کرد که کودکان خود را که دیابت برای آنها تشخیص داده شده است تحت نظر داشته باشند، زیرا این نظارت است که به تنظیم دوز انسولین کمک می کند.

آنها همچنین باید قند خون کودک را قبل از صبحانه در صبح اندازه گیری کنند زیرا این کار به ما می گوید که انسولین شب چگونه عمل کرده است. همچنین آنها باید قند خون کودک را دو ساعت بعد از غذا اندازه گیری کنند و این نشان می دهد که انسولین قبل از غذا بر قند خون بیمار چه تاثیری داشته است و مقدار انسولین مورد نیاز او چقدر است.

 وی افزود: به هیچ وجه نباید انسولین را در کودکان مبتلا به دیابت قطع کرد، مگر با توصیه پزشک.

 آنها همچنین باید به معلمان و دوستان مدرسه ای کودک وضعیت دیابت او را اطلاع دهند و توضیح دهند که کودکشان انسولین دریافت می کند و ممکن است دچار افت قند خون شود، زیرا داشتن آگاهی از آن به آنها اجازه می دهد تا بدانند چه باید بکنند.

وی با بیان اینکه پنهان کردن وضعیت دیابت به نفع کودک نیست زیرا پایین بودن قند خون تهدیدی برای زندگی او است، افزود: والدین در صورت بیمار بودن کودکشان یا بالا بودنقند خون کودک و یا اسهال، باید هر چه زودتر با پزشک تماس بگیرند.

منبع:

https://dailytrust.com/how-to-care-for-children-with-diabetes/